perjantai 11. joulukuuta 2015

Asiaa Verkkokaupoista, Verkkokaupan alustat ja toiminta

Vilkas Groupilta Markku Korkiakoski aloitti aamun luennollaan verkkokaupoista ja niiden alustoista ja toiminnasta. Vilkas Group tarjoaa erilaisia verkkokauppapalveluita yrityksille, ja Vilkkaan verkkokauppapalveluita käyttää noin kolmasosa Suomen aktiivisista verkkokaupoista ja ovat markkinajohtajia alallaan.

Hän kertoi meille verkkokaupan tarjoamista eduista, haasteista, tavoista kuinka menestyä ja sudenkuopista. Lisäksi hän kertoi meille kehityksen mittaamiseen tarkoitetuista tavoista, kuten kävijämäärän, keskiostoksen ja konversion mittaamisesta. Jatkuvan kehittymisen pitäisi olla aina verkkokauppaa ylläpitäessä mielessä.

Verkkokaupan etusivulta tulisi saada hyvä ensivaikutelma ja etusivulta pitäisi ensivilkaisulla näkyä, mitä sieltä saa. Kuvat ovat tärkeitä, ja niihin kannattaa panostaa, koska niillä on suuri vaikutus. Tuoteryhmät ja tuotteet ovat selkeästi näkyvillä.

Kuten Varustelekassakin saimme kuulla, on tuotekuvaukset hyvin tärkeitä. Tuotekuvaukset ovat kuin myyntipuheet, joita myymälissä pidetään. Sanoja ei tarvitse säästellä ja asiakkaalle voi ruokkia eri käyttötarkoituksia tuotteille. Tarkat tekniset tiedot ovat myöskin myynninedistäjiä. Tuotearviot ovat myöskin tärkeitä, koska usein muiden kokemukset ovat usein ratkaisevan tärkeitä tilauspäätöksen syntymiseksi. Arvioita ei kuitenkaan saa tietenkään manipuloida, kaikki arviot ovat hyväksi. Myös oheistuotteet kannattaa laittaa näkyville - esimerkiksi kiuasta myydessä siihen tarvitaan kiviä, jotka on hyvä sijoittaa näkyville. Näissä oheistuotteissa on myös usein parempi kate, kuin itse tuotteessa.

---------------------------------------

Pidimme paussin jonka jälkeen saimme taas Janne Lahden luennoimaan. Hän kertoi meille käytettävyystesteistä. Testeissä määritellään aluksi tavoitteet, arvioinnin kohde ja käyttäjäryhmän tausta sekä tärkeimmät käytettävyystekijät. Tehdään erilaisia skenaarioita, helppoja tehtäviä. Mietitään tarvitaanko haastatteluja tai kyselyitä, ja se riippuu siitä mitä halutaan selvittää.

Käyttäjät pitää rekrytoida ja valmistella tapahtuma ja miettiä, että laitetaanko tarjoiluja, annetaanko palkkioita, lomakkeet valmiiksi.. Testeihin menee yleensä noin tunti aikaa. Kannattaa ensin tehdä pilottitestaus jollakin lähipiiriläiselle, missä testantaan testijärjestelyjä ja harjoitellaan testin suorittamista. Tämän perusteella varsinaista testiä voidaan muokata.

Ennen testin alkua on hyvä muistaa sanoa, että testissä testataan järjestelmää eikä käyttäjiä, järjestelmässä voi olla ongelmia, testin voi keskeyttää milloin haluaa ja että tulokset ovat luottamuksellisia. Ensimmäinen testitehtävä on pidettävä helppona, jotta käyttäjille tulisi heti siitä positiivinen kokemus, eikä testi takkuaisi alusta asti. Rento ilmapiiri on hyvä muistaa, esimerkiksi virvokkeilla ja pitämällä taukoja. Testitilanne on hyvä rauhoittaa, puhelimet kiinni ja huone hiljaiseksi. Käyttäjää ei myöskään saa moittia hitaudesta tai virheistä. Testissä on hyvä olla mahdollisimman vähän ulkopuolista yleisöä, jotta heidän läsnäolonsa ei häiritsisi testaajia.

Testin jälkeen analysoidaan aineistoa, kategorisoidaan ongelmia niiden vakavuuden mukaan, havainnollistetaan parantamisehdotuksia ja vielä raportoidaan siten, että asiakas ja tuotekehitys hyötyy eniten, koitetaan saada keskeisimmät aiheet esiin.

Lopuksi aloimme suunnitella verkkokauppamme pohjaa Axure ohjelmaa. Teimme pienen alustan verkkokaupalle, jonka avaamme tehtävän avulla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti